onsdag den 10. september 2008

Mine dogmer!

Nu har jeg endelig fundet de symboler, som skal repræsentere mine dogmeregler, så her er de!

# 1: Gem!

Min første regel har jeg kaldt Gem! Den har faktisk to betydninger. For det første er det jo altid vigtigt, at gemme det man sidder og arbejder med, vi har jo nok alle sammen prøvet at midste en aflevering eller andet, fordi computeren gik i sort og man ikke liiige havde fået gemt det ordentligt. Men denne regel hentyder også til, at man skal gemme sine idéer. Selvom en idé måske ikke passer ind i det ene projekt, kan det jo være det passer til det næste. Så: gem dit arbejde og gem dine idéer!


#2: Gør det!

Denne regel betyder at man, fremfor at udsætte ting, skal gøre det med det samme. Mange er rigtig gode, til at udsætte de ting, man nu engang skal have lavet, til et senere tidspunkt, jeg er selv nærmest perfektionist i det! Men jeg ved også godt inde i mig selv, at jeg vil få meget mere overskud, hvis jeg bare gør det, når jeg kommer på det. Så det er en af de ting, jeg skal bruge i forbindelse med denne side - jeg skal ikke vente med at blogge til i morgen!


#3: Efterlign.
I folkeskolen, på gymnasiet og en masse andre steder, er det en rigtig dum idé at efterligne andre og kopiere deres ting. Men på 46h er det i orden. Vi skal lære af hinanden, og fordi noget er fedt i én sammenhæng, kan det jo sagtens være det i en anden også. Men man skal nok lige huske lidt på denne regel ind i mellem - og huske på at den jo gælder begge veje!

#4: Del idéer.

Når man sidder med en idé, skal man dele den med andre. Den bliver nok ændret, finpudset, brugt i en anden sammenhæng eller noget helt andet. Måske kan man bruge idéen til at få nye ideer. En idé er en del af en proces, det er dén der skaber grundlaget for hvad produktet og resultatet bliver i sidste ende. Så hvis man har mulighed for at gøre idéen bedre, ved at dele med andre, så skal man gøre det.


#5: Udnyt mulighederne.

Vi lever i en verden fyldt med uendelig mange muligheder, så hvorfor ikke udnytte dem! Brug de mennersker og de ressourcer der er. Man kan sige, at to tænker bedre end én, så hvorfor ikke være to? eller tre? eller..? Der er muligheder over alt, og mange gange bliver resultatet kun bedre af, at man bruger dem.

Det var mine dogmeregler. Så må vi se hvad jeg kan få ud af det ;)

Ingen kommentarer: